Fjornon perustaja Jori Piirainen on intohimoinen kotikokki ja pizzaharrastaja, jonka tehtävänä on saada asiakkaan nälkä tyydytettyä mahdollisimman herkullisen mieleenpainuvalla tavalla.
Inspiraatio Fjornosta tuli matkustellessa Keski-Euroopassa, missä katuruoka skene on ihan eri tasolla verrattuna Suomeen. Ajatus siitä, miten raaka-aineiden laatu, esillepano ja valmistusmenetelmät tuovat ravintolatason annokset sinne, missä niitä kaivataan eniten.
Pitkän suunnittelun ja mietinnän jälkeen myyntivaunu lähti tilaukseen loppuvuodesta 2020. Seuraavana vuorossa oli kalusteiden hankinta ja suunnittelu, jotta kaikki neliöt saatiin käytettyä tehokkaasti. Vaunu saapui tehtaalta alkukeväästä 2021 ja kalusteet olivat odottamassa myyntivaunuaihiota rakennettavaksi lopulliseen loistoonsa. Kaveriporukalla tekniikan ja kalusteiden asennus sujui mutkitta ja testipizzoja kului!
Ensimmäinen testimyyntipäivä oli Valtimolla Pohjois-Karjalassa silloisen asunnon takapihalla, ja jonohan sinne ilmestyi! Seuraavaksi vielä kauttaaltaan valkoinen myyntivaunu lähti saamaan Fjornon värit Kuopiosta ja ensimmäinen oikea myyntipäivä alkoi lähestyä. Vaunu vaati vielä tietysti terveysviranomaisen tarkastuksen ja kehujahan siitä vain tuli!
Ensimmäisenä myyntipäivänä kädet vapisivat puukasseja kantaessa vaunun sisään ja juhlan tuntua oli ilmassa. Kuopion torille saapuessa ilma oli yhtä komea, kuin vaunun uudet teippaukset. Montaa pizzaa ei ensimmäisenä päivänä myyty, mutta uuden yrittäjän hymy ei hyytynyt, tästä se lähtee!
Ensimmäinen puoli vuotta menikin myyntipaikkoja etsiessä ja brändin rakennustöissä. Alkuun tuli myös paljon kehityskelpoisia ideoita vaunun toimivuuden kannalta ja virheistä tuli oppia! Sitten alkoi Fjornon pizzojen suosio kasvamaan ja sana kiirimään. Fjornon alue on aloituksesta asti kasvanut ympäri Itä-Suomea ja kiitosta tuotteista on kuulunut perään pieniltä sekä isommilta paikkakunnilta!
Alkuvuodesta 2024 Fjorno palkittiin Kuopionseudun lukijaäänestyksessä Kuopion parhaaksi pizzeriaksi. Kisassa oli monta pitkänlinjan kovaa pizzeriaa, joten tätä oli syytä juhlia!
Lopuksi vielä yksi yrittäjän tärkeimmistä oivalluksista; Hymyllä ja rennolla asiakaspalvelulla saa arvokkaimman veloituksen asiakkaalta, eli hymyn takaisin!